Damien blogjaHoudini titkos élete – 1. rész

2019.08.15.by Damien0

Houdini minden idők legnagyobb mágusa – szokták mondani -, és igaz, ami igaz, bárkit is kérdezünk meg a világon, ha bűvészetről van szó, biztos, hogy Harry Houdini neve fel fog jönni. Mivel szakmabeliként érdekel Houdini életet (arról nem is beszélve, hogy kis hazánkban született ő is), nem is volt kérdés, hogy a nemrég megjelent Houdini Titkos Élete című könyvet nekem is el kellett olvasnom. Másfél hét alatt ki is végeztem, nagyon olvastatta magát, hiszen nem száraz dokumentumokkal telenyomott műként tálalták nekünk az írók, hanem irodalmi műként, mintha Houdini saját szavaival mesélné el nekünk életét. Tetszett és megdöbbentettek a benne olvasottak.

Ebben a bejegyzésben nem szeretném részleteiben taglalni a könyvben található infókat, inkább egy kis kivonatnak szánom, pár gondolattal, amiket én a legérdekesebbnek találtam benne. Ha valaki kicsit is benne van a témában úgyis tudja, hogy Houdini mikor és hol született (1874. március 24. Budapest), hogy hogyan került Amerikába és nagyjából hogyan kezdődött a karrierje. Ezek mind meg is vannak írva a könyvben, megfelelő részletességgel, így teljes képet kaphatunk Houdini életének kezdetétől egészen a végéig, sőt még azután is. Akit érdekel a bűvészet, vagy csak egy érdekes ember élettörténetére és hihetetlen küzdelmeire kíváncsi, annak nagyon tudom ajánlani. Na de lássuk, hogy mik voltak számomra a legérdekesebb részletek.



Bűvész, vagy Szabadulóművész?

Ha megkérdezném, hogy mi is volt Houdini valójában, Te mit válaszolnál? Valószínűleg azt mondanád, hogy az egyik leghíresebb szabadulóművész volt. Bevallom, jómagam is folyton, mint szabadulóművész hivatkoztam eddig Houdinira, de úgy látszik tévedtem. Annak idején ugyanis ez a fajta megnevezés, illetve maga a műfaj sem létezett. Houdini alkotta meg, talán nem is véletlen, hogy neve egyet jelent a szabadulással.

Houdini magát bűvészként és íróként titulálta és mostantól én is inkább bűvésznek nevezem majd. Lenne még egy kérdésem. Ha elképzeled, hogy az 1900-as évek elején (amikor Houdini már híres volt) ellátogatsz egy Houdini Show-ra, mit gondolsz mit látnál a színpadon? Houdinit ahogy kényszerzubbonyokból szabadul ki, utána összekötözi magát, majd kiszabadul egy ládából, vagy ilyesmik? Nos ez csak negyed részt igaz. Számomra örömteli infó volt, hogy Houdini mindig is bűvész volt, és élete végéig az is maradt. Természetesen szerepeltek műsoraiban szabadulószámok, hiszen ez tette őt híressé, de ezeket a szabadulásokat inkább csak reklámfogásként használta, hogy bevonzza az embereket a műsorára, ahol már nem csak szabadulásokat láthatott a közönség.

Attól függően, hogy éppen mi volt az aktuálisan felkapott szenzáció, Houdini vagy szabadult, vagy filmjeiből vetített részleteket, volt hogy különböző kihívásoknak tett eleget (amik olykor szintén csak trükkök voltak, erről lesz szó még), vagy volt, hogy csak beszélt és a spiritisztákkal folytatott harcairól mesélt. Sose csak szabadult! Ami sose maradt ki, azok a bűvésztrükkök, legyenek azok kártyatrükkök, vagy akár klasszikus kendős mutatványok. A könyv említette is, hogy sokan csak egy közepes színvonalú bűvésznek titulálták őt, pedig ez nem igaz. Aki képes elérni azt, hogy a közönsége döbbent csendben üljön több, mint egy órán keresztül, amíg ő megpróbál megszabadulni láncaitól, az biztos, hogy a bűvésztrükkök előadását is magas szinten űzte. Szóval ezentúl ha Houdini neve előkerül nyugodtan említsétek meg, hogy ő a világ legnagyobb BŰVÉSZE volt.

A marketing szakember

Volt szó róla az előbbiekben, hogy Houdini bizonyos kihívásoknak is eleget tett. Az egyik leghíresebb a Mirror bilincs volt, aminek története röviden az, hogy egy újság, nem meglepően a The Daily Illustrated Mirror volt, elkészíttetett egy bilincset, állítólag egy lakatos több hónapig dolgozott rajta, amiből szerintük Houdini sose szabadul ki. A lap megígérte, ha Houdininek sikerül, el fogják készíteni a bilincs ezüst másolatát ajándékként. Houdini természetesen sikerrel járt és meg is kapta az ezüst bilincset, mellé ajándékba az eredetit is. Ezek a bilincsek most David Copperfield tulajdonában vannak, így a szerzőknek lehetőségük adódott megvizsgálni őket és bizony nagyon furcsa dologra derült fény, ami nagyszerű példája annak, hogy Houdini hogyan használta fel szabaduló tudományát. Kiderült ugyanis, hogy az ezüst bilincs másolatot, már a kihívás előtt egy évvel elkészítették. Erre a bilincsen található ezüst fémjelzések utaltak egyértelműen. Mit is bizonyít ez? Nos a Mirror lapnak is rosszul ment, Houdininak sem jött rosszul a hírverés, ezért kitalálták ezt a számot, ami Houdini számára még nagyobb hírnevet, a Mirrornak meg rekord eladási számokat produkált.

A könyvben olvasható történetek rávilágítottak, hogy Houdini mennyire értett a marketinghez. Nagyon jól tudta, hogy mi kell az embereknek. Szabadulószámai nem a turné előadásai közben hivatottak emelni csillagának fényét, pont ellenkezőleg. Ezek a szabadulások töltötték meg előadásait. Houdini szokásává vált, hogy amikor ellátogatott egy városba, rögtön a rendőrkapitányságon kezdet, ahol szépen megbilincseltette, vagy bezáratta magát egy cellába, hogy onnan kiszabadulva a rendőrkapitány elismerő szavaival reklámozza műsorát. Ez bevált neki. Nem egyszer volt szó a könyvben, hogy rosszul fogytak a jegyek, de ekkor Harry mindig előkapott valami marketingfogást a tarsolyából és ismét ő lett a sztár. Ilyen fogások voltak a rendőrségi látogatások, a különböző kihívások, akár az olyanok is, hogy megbilincselve ugrik bele a Szajnába, vagy azok a felajánlások, amiket a plakátokon is nagy betűkkel tüntetett fel, mint például, hogy 100 dollárt kap az, aki felhoz majd a színpadra egy olyan bilincset, amiből ő nem tud kiszabadulni. Mondanom se kell, hogy tolongtak az emberek és nem csak bilincsekkel, hanem olyan őrült ötletekkel is, mint például, hogy Houdinit zárják be két fürdőkád közé.

Akár csalások voltak ezek a kihívások, mert volt ilyen is, akár valóban megszenvedte a szökést és majdnem otthagyta a fogát, mert bizony erre is volt példa, Houdini remekül értett a marketinghez és a márkaépítéshez. Nem véletlen, hogy a neve mind a mai napig a szökés szinonimája és ez már az ő életében is így volt, ami nagy szó!



A példakép romboló

Houdini nevét a francia bűvészóriástól Robert-Houdin-tól kölcsönözte. Tőle olvasta első bűvészkönyvét, amiben nem csak trükkök megoldásait találta, hanem a bűvészet előadóművészi vonatkozásában tett észrevételeket is. Houdini ezekből a könyvekből tanulta meg, hogy bűvésznek lenni nem annyiból áll, hogy megtanuljuk a trükköket, hanem, hogy színészként kell kiállni a színpadra és el kell játszani azt az embert, aki képes a csodákra. Houdini nagyra becsülte Robert-Houdin-t és ezért vette fel nevét. A Houdin után rakott ‘i’ betű a francia nyelvben azt jelenti, hogy hozzá hasonló személy, tehát, hogy Harry Robert-Houdin-hoz hasonó szeretett volna lenni, ezért lett ő Houdini. Aztán évekkel később történt valami.
Houdini a bűvészet enciklopédiáját szerette volna megírni, de a mű átfordult egy Robert-Houdin leleplezését előtérbe helyező művé. Azt állította benne, hogy Robert-Houdin elbitorolta és ellopta más bűvészek szellemi tulajdonát, ötleteit és magáénak tulajdonította és úgy is adta elő. Olyan szintre emelte ellenszenvét, hogy úgy volt vele, hogy Robert-Houdin művei nem az övéi, nem ő írta azokat. Természetesen ez nem valószínű, hogy így volt, Robert-Houdin mind a mai napig példakép a bűvészek számára, és őt tartjuk a modern bűvészet atyjának. Hogy Houdini miért indított hadjáratot ellene? Két teória létezik. Ricky Jay szerint Houdini csak úgy emelhette saját magát mentorai fölé, ha lerombolja az ő nagyságukat. A másik, hogy miközben a bűvészet enciklopédiáját írta, beszélt bűvészekkel, akik között volt olyan, aki hamisan állította, hogy ismerte a mestert és az ellopta mások ötleteit. Ez Houdinit annyira bosszantotta, mármint a tény, hogy megloptak más bűvészeket, hogy ennek okán indította háborúját a becsületért és a megérdemelt elismeréséért. Ez egyfajta elégtétel is lehetett, mert apja számára sem jött el az az elismerés, amit szerinte megérdemelt volna. Houdini viszont hiába próbálkozott, egy dolgot ért el, hogy mint bűvészettörténész leírta magát.

Legközelebb innen folytatjuk! A következő részben a repülés és a filmek furcsa világa lesz a téma, illetve, hogy Houdini hogyan ment majdnem csődbe.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *